Het Belgische postbedrijf Bpost was bereid de aandeelhouders van PostNL 5,10 euro per aandeel te betalen.
Dat meldt het Financieele Dagblad maandag op basis van ingewijden. Daarmee waardeerden de Belgen het Nederlandse bedrijf op bijna 2,3 miljard euro, iets boven de beurswaarde van 1,7 miljard euro.
Vrijdag lekte uit dat Bpost geïnteresseerd was in PostNL. De Belgische zakenkrant De Tijd meldde dat Bpost al op 25 maart een eerste bod heeft uitgebracht op alle aandelen van PostNL. Het aandeel was toen ongeveer 3,62 euro waard. Het eerste bod werd afgewezen en ook een tweede bod kon PostNL niet bekoren.
Bod te laag
Over het derde bod werden afgelopen weekend gesprekken gevoerd, maar die liepen uiteindelijk spaak. De Belgen zetten aanvankelijk in op een prijs per aandeel van iets meer dan 4 euro, volgens de bronnen van het FD. PostNL wilde 5,50 euro per aandeel, en sommige aandeelhouders zelfs minstens 6 euro.
Een prijs van 5,10 euro per aandeel was voor PostNL klaarblijkelijk niet voldoende. De Vereniging van Effectenbezitters had eerder al aangegeven dat de koers naar 6,75 euro kan stijgen als PostNL weer dividend uitkeert aan de aandeelhouders. Dat mag het postbedrijf nu niet doen, omdat het eigen vermogen negatief is.
Het bod van Bpost bestond volgens het FD voor 70 procent uit aandelen Bpost en 30 procent in contanten. Dat zou betekend hebben dat het aandeel van de Belgische staat in het bedrijf onder 50 procent zou zakken. Dat zou echter geen probleem zijn geweest.
Spijtig, maar geen drama
Topman Koen van Gerven van het Belgische postbedrijf noemde het maandag "spijtig maar geen drama" dat de fusiegesprekken zijn mislukt. Volgens Van Gerven lagen de eisen van de partijen te ver uit elkaar om tot een akkoord te komen.
De bestuursvoorzitter legt uit dat er dit weekend nog volop werd onderhandeld, maar werden de partijen het niet over alles eens. "Dan moet je besluiten dat er niets is", aldus Van Gerven. Hij wilde niet zeggen of de prijs een struikelblok voor de deal was. Volgens de topman aasde Bpost op PostNL om de mogelijkheden op de groeiende pakjesmarkt te vergroten.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl